femkeinnicaragua.reismee.nl

"I am shy, but I have …."

Zo, eindelijk hebben we tijd gevonden om weer een verhaal op de site te zitten om jullie op de hoogte te houden van onze belevenissen! Dit keer een verhaal van ons samen, uit het mooie stadje Antigua in Guatamala. Met ons gaat alles erg goed! We hebben inmiddels alweer een maand gereisd en hebben prachtige plekken bezocht in Mexico, Belize en Guatamala. Aanstaande donderdag vertrekt ons vliegtuig richting Los Angeles, waar we een prachtige rondreis gaan maken met de familie van Femke. Om jullie niet te overladen met reisverhalen zullen we ons in dit verslag beperken tot onze hereniging in Nicaragua en Mexico; het eerste land dat we bezocht hebben.

Ons weerzien en de laatste dagen in León
Vrijdag 25 maart was het dan eindelijk zo ver, na 4 maanden kwam Thijs naar Nicaragua en was ons weerzien een feit! De uren voorafgaand aan dit weerzien waren spannend. De vaste taxichauffeur van de Residencia bracht Femke naar het vliegveld. Hij heeft al vele vriendjes en vriendinnetjes opgehaald van het vliegveld en was dan ook bekend met het fenomeen 'zenuwachtig vriendinnetje'. Hij kon Femke precies vertellen welke fasen van spanning ze tijdens de 1,5uur durende taxirit zou doorlopen; eerst nog redelijk relaxed, steeds stiller als het vliegveld dichterbij komt en niet meer aanspreekbaar bij aankomst op het vliegveld. Hij vond het wel mooi om dit proces te observeren en hij bleek gelijk te hebben. Dat blijkt wel uit het feit dat ze door het drukke verkeer iets te laat op het vliegveld aankwamen en Thijs al buiten, voor de aankomsthal stond te wachten. Ze reden hem voorbij met de auto en Femke schrok zo van het feit dat hij daar stond, dat ze de deur van de rijdende taxi opengooide. De taxichauffeur schrok zich een hoedje en hij reed snel naar de eerste de beste parkeerplaats, waar we elkaar na al die maanden weer in de armen sloten en als een enorm klef stel op de achterbank van de taxi plaatsnamen. (eind goed al goed). De dagen die volgen brachten we door in León. Het was heel fijn om weer samen te zijn! Thijs heeft de stad leren kennen; we zijn gaan eten bij lekkere restaurantjes en Thijs heeft kennis gemaakt met de andere studenten in de Residencia. Het waren hele leuke dagen, waarin we ook nog aan ons verslag hebben gewerkt onder het genot van een wijntje. De laatste avond hadden Felix en Arelys een afscheidsfeestje voor ons georganiseerd. Ze hadden heerlijk voor ons gekookt en hadden als verassing ook Adolfo uitgenodigd. Het was een hele gezellige avond en ze hadden lieve afscheidscadeautjes voor Femke; onder andere een boekje met foto's en verhaaltjes van alle lieve Nicaraguaanse vrienden en de Nederlandse meiden. Heel bijzonder!

In eerste instantie was ons plan om alleen door Guatamala te reizen, maar door het negatieve reisadvies hebben we deze plannen op het laatste moment gewijzigd. We besloten door te reizen naar het zuiden van Mexico, om daar een aantal mooie plaatsen te bezoeken, vervolgens nog een tijd door te brengen in Belize en daarna enkel de hoogtepunten in Guatamala te bezoeken.

Viva Mexico; Tapachula en San Christobal
Na onze vermoeiende reis van 2 dagen, waarin we door maar liefst 5 landen zijn gereisd (Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala en Mexico), kwamen we aan in Tapachula. Dit is opzichzelf geen bijzondere stad, maar dient vooral als doorreisstad. Het viel ons meteen op dat Mexico voor ons weer een andere cultuur is met andere gewoontes en eten. Empanadas, burritos, taco's en enchiladas stonden op het menu, met allen als hoofdingredient: Frijoles (oftewel bonen). We zijn twee dagen in deze stad gebleven, waarbij we de stad bezocht hebben, muziek hebben geluisterd op het centrale plein en voornamelijk hebben gewerkt aan onze stages, die helaas nog steeds niet af waren.. Maar na een dag hadden we het stadje dan ook wel gezien en reisden we door naar San Cristobal. Waar Tapachila lelijk, onoverzichtelijk, druk en weinig toeristisch was, was San Cristobal het tegenovergestelde. Een prachtige koloniale stad met sfeervolle straatjes, een grote markt en tal van mogelijkheden. Het is bovendien de stad die bekend staat om zijn uiteenlopende en vele eettentjes! We sliepen goedkoop in een gemixte slaapzaal. Toen we hier in onze tweede nacht laat aankwamen, lag er nog een jongen te slapen. We waren wat aangeschoten en behoorlijk melig. We zaten te grappen over het feit dat er een wildvreemde jongen in onze kamer lag . We bedachten als grap dat we ons midden in de nacht wel voor konden gaan stellen aan deze jongen, zodat we in ieder geval weten wie er in onze kamer ligt. Dit alles bespraken we veel te hard in het Nederlands uiteraard. De volgende dag bleek de jongen echter ook Nederlands te zijn. Hij was behoorlijk chagrijnig en dat zal wel met ons te maken hebben gehad ;).

We hebben in San Cristobal onder andere het medicijnmuseum van de Maya's bezocht en een musical over de verovering van Palenque, een Maya stad, waar we later op terugkomen Fascinerend, hoe zo'n geboorteritueel nog steeds plaatsvindt onder Maya-afstammingen. De vrouw moet op de knieen gaan liggen, waarbij ze zich vasthoudt aan haar echtgenoot. De verloskundige zit er achter en is druk bezig met allerlei rituelen; Coca-Cola offeren, met een kip over het lichaam heen wrijven etc. Maar zonder grappen is het indrukwekkend om zo'n ritueel te zien plaatsvinden; op dvd weliswaar. Ook hebben we fietsen gehuurd om twee Maya cultuurtjes te bezoeken. Een zware fietstocht, waarbij Femke werd lastig gevallen door een dronkelap. Uiteindelijk kwamen we bij een Maya-kerk aan. Binnenin deze kerk deze keer geen koude tegels, kerkdiensten en hoge altaren. Op de grond lag stro en binnenin brandden honderden kaarsjes in 4 verschillende kleuren. De kleuren stelden verschillende medicinale werkingen voor. Als je bijvoorbeeld reuma hebt, kon je bijv. de combinatie van blauw, rood en geel branden, waardoor het spoedig beter zou gaan!

Cañón del Sumidero en Palenque
Nadat we nog een canyon hadden bezocht en hier krokodillen en apen hadden gezien, gingen we naar Palenque. Palenque is een oude Maya stad, afkomstig uit de tijd 250 AD. Enorme tempels worden hier afgewisseld met wilde jungle. We hebben een rondleiding gehad van 2 uur en hier het hele Maya systeem geleerd. Er bestaat een onderwereld, de normale wereld en de bovenwereld. Het dagelijkse leven was slechts een tijdelijk station om naar een hoger doel te gaan. Er bestond een balspel, waarbij ze met een bal speelden van 3kg, die de grond niet mocht raken. Ze gebruikten daarbij alleen hun romp en hoofd. De verliezer werd uit het rijk gestoten en de winnaar, jaja, werd geofferd. Klinkt in onze tijd niet erg aantrekkelijk, maar in die tijd was dit nogal gewild om direct het hogere doel te bereiken.. Dicht in de buurt hebben we Aqua Azul bezocht, wat bekend staat om zijn prachtige watervallen.

Hitte, Cenotes en Chichen Itza
Dezelfde dag zijn we nog doorgereisd naar Campeche. Hier hebben we overigens weinig meer over te vertellen dan dat het bloedje heet was, wel 40 graden. We kwamen dan ook niet verder dan een klein wandelingetje, waarna we weer onder het zweet zaten. De dag erna dus maar als de wiederweerga door naar Merida, de hoofdstad van Yucatan, want daar zaten we inmiddels.. Merida is ook erg heet, maar ditmaal hadden we een zwembad in de tuin, wat ons verkoeling gaf. Toch hebben we hier veel uitstapjes gemaakt, een tourwandeling door de stad (met een koptelefoon die onduidelijk Engels praatte, waardoor we uiteindelijk weinig begrepen hebben hiervan ;)). Cenotes, die erg tof waren; dit zijn grotten, 20 meter onder de grond, met helderblauw water erin. Door kleine kiertjes scheen zonlicht op het water, wat een prachtig effect gaf. Door de structuur van de stenen, die goed isoleerde, bleef het water bovendien op een lekker temperatuurtje, waardoor we konden zwemmen. Net een paradijs! Waar de Mexicanen amper konden zwemmen, is Thijs van 20 meter naar beneden gesprongen, door een gat in de grond rechtstreeks het water in. Was leuk, maar zijn kont doet nog steeds zeer, door de ietwat ongelukkige landing J. Tussen alles door, hebben we weer aan onze stage gewerkt.. Wanneer zou hij nou eindelijk eens af zijn!! Merida zou ons nog het meest bijblijven door de enorme blunder die Thijs had gemaakt. Terwijl hij voor de grap wees naar een kookschort dat zei: 'I am shy, but I have a big dick' (jaja leuke humor hebben ze hier) en Thijs Femke wilde aantikken om het te laten zien, tikte hij per ongeluk een onbekende vrouw van 50 jaar aan. Toen hij haar daarna aankeek, kregen ze beide een hartverzakking, maar de veeg uit de pan is Thijs uiteindelijk onthouden ;). Vanuit Merida, zijn we met Meri, een Argentijnse meid, naar Chichen Itza geweest, dit is wederom een Maya ruine. Deze stamt uit een latere periode en is pas laat veroverd door de Spanjaarden. Het waren mooie ruines en heel veel ruines! Het valt ons op dat er zo ontiegelijk veel Maya ruines intact zijn gebleven. Wij zijn ook in Inca gebieden geweest, maar hier is, naast de Macchu Pichu en enkele kleinere ruines, weinig van overgebleven.. Misschien dat de Spanjaarden wat minder gewelddadig waren in deze gebieden!?

Snorkelen in Tulum en Chetumal
De bus bracht ons vanuit Chichen Itza direct naar Tulum, onze eerste ervaring met de Caribische zee! Witte bountystranden, diep blauw water, en veel snorkelmogelijkheden.. Hier hebben we voornamelijk wat uitgerust (reizen is zwaar haha). We zijn dus ook wezen snorkelen en kwamen hier allerlei soorten vissen tegen, zoals blauwe gestreepte, scholen, vissen met een hele rare mond etc etc. In deze streek zijn er de afgelopen decennia veel orkanen geweest, met op ‘Dean' na allemaal vrouwennamen (wij weten ook niet waarom, ofwel ;)). Deze hebben een deel van het koraal verwoest, al was het nog grotendeels intact.. Vanuit Tulum reisden we vervolgens naar Chetumal, een grensstadje. Hier hebben we een Maya museum gezien. Verder was daar weinig te beleven, dus de volgende dag zijn we direct naar Belize doorgereisd. Daarover later meer, we hebben jullie voorlopig wel genoeg reisverhalen verteld denken we zo..

Groetjes , Femke en Thijs

Laura

Leuk dat jullie eindelijk samen zijn!! :D:D
Nog veel sterkte met t verslag ;)
Grappig dat ik die 2 die je afscheidsfeestje georganiseerd had niet eens ken! Toch?
Veel plezier nog en reis ze! Wanneer zijn jullie terug?
xxx

Sophieke

Hoi Femke en Thijs! Leuk dat jullie weer samen zijn :) Jullie reis-verhalen zijn erg leuk, ik ben benieuwd naar foto's! (van bijv. dat leuke kook-schort :p)
Zijn jullie stages inmiddels al af? Ik heb de mijne zojuist (een uurtje geleden) opgehaald bij de printshop en ingeleverd, yessss! Veel plezier in the USA! Liefs xx

janie

Oh mexico.. is geweldig:) echt grappig dat jullie op een aantal dezelfde plekken zijn geweets.. ben benieuwd om in levende lijve alle verhalen te horen en de fotos te zien:)
haha en ja altijd uitkijken wat je zegt he.. had dat ook een keer, ook in mexico zei ik wow wat een mooie jongen.. tsja was ie nederlands.. gelukkig was het een positieve opmerking:)
dat balspel trouwens waar je het over hebt bij palenque.. zie je bij ontzettend veel ruines in mexico! maar hoe heet dat ook alweer? dat spel en die balcourt?
hmm en heb het idee dat jullie in hetzelfde hostel hebben gezeten als wij in merida.. met allemaal hangmatten bij het zwembad> ben zo benieuwd naar de fotos kunnen we ff vergelijken:P
in welk hostel in tulum hebben jullie gezeten? en trouwens niet met de schildpadden gesnorkeld:S
geniet van de rondreis met de rest van de fam
xx

Sanne

Ha Fem en Thijs,

Leuk dat jullie weer samen zijn en genieten van de laatste loodjes van jullie reis. Ik heb erg moeten lachen om het verhaal van het kookschort!
Heel veel plezier met de rest van de familie in de VS!

Tot snel!
xxx

Marielle

Leuk Fem en Thijs, gelukkig herenigd :)! Heel fijne tijd nog in Amerika met de hele familie!

Xx

Willemijn

hee fem! echt super grappig van je weerzien met thijs! die chauffeur heeft ook echt een gave baan, een soort robbert ten brink ;)
Geniet van jullie reis samen en met je familie!! xxx